Razvoj motorike djeteta
Dragi roditelji,
ovih dana nudimo Vam putem našeg „online“ vrtića različite aktivnosti za razvoj grafomotorike, grube i fine motorike. Stoga smo odlučili opisati što taj razvoj podrazumijeva i ponuditi Vam nekoliko ideja kako možete u okruženju svog doma svakodnevno poticati taj razvoj (što već sigurno i radite).
Grafomotorika je sposobnost držanja olovke i pisanja, no da bi dijete imalo dobro razvijenu grafomotoriku preduvjet je da ima dobro razvijenu grubu motoriku i finu motoriku.
Gruba (opća, krupna) motorika podrazumijeva puzanje, hodanje, trčanje, skakanje, penjanje, ljuljanje… Ovaj razvoj je važan jer pokreti stimuliraju mozak djeteta koji se na taj način razvija. Neke od ovih aktivnosti važne su za razvoj koordinacije tijela, a neke za razvoj mišića. No, sve one razvijaju sposobnost pažnje i koncentracije. Za njen razvoj stavili smo, i stavljat ćemo, različite primjere vježbi za razgibavanje.
Fina motorika odnosi se na motorički razvoj djeteta koji služi za izvođenje preciznih pokreta. Razvija se postupno, ali nema točnog određenja po stupnjevima razvoja. Za njen razvoj važni su „pincet hvat“ (spretnost palca i kažiprsta), mogućnost kontrole zapešća i ostale manipulativne vještine prstiju ruke. Razvoj fine motorike vidljiv je u djetetovom pisanju, crtanju, slikanju, rezanju i sličnom. Te vještine se isprepliću i koriste često u istim aktivnostima.
Fina motorika povezana je s koordinacijom oka i ruke (omogućava nam da napravimo rukama zadatak koji smo vidjeli okom). Osim toga, važno je naglasiti da aktivnosti za razvoj fine motorike pridonose razvoju djetetovog govora. Dijete u aktivnostima fine motorike upoznaje različite oblike, teksture, veličine, a istovremeno upoznaje i nove riječi kojima obogaćuje svoj rječnik te ih kasnije koristi za izražavanje svojih doživljaja.
Istina je da se motorički razvoj događa prirodno, ali potrebno je omogućiti djetetu optimalno okruženje za takav razvoj, odnosno, potrebno je zadavati djetetu aktivnosti i vježbe koje će biti poticajne za njegov razvoj. Ne smiju biti prelagane za dijete (da mu budu dosadne), ali ni preteške (da obeshrabruju dijete), već dijete treba u njima uživati i učiti kroz igru.
Razvojem fine motorike dijete se osposobljava za praktične životne aktivnosti – pravilno držanje žlice/vilice kako bi moglo samostalno jesti, otvaranje/zatvaranje bočice, otkopčavanje/zakopčavanje gumba i patentnog zatvarača, vezivanje cipela, češljanje i slično.
Aktivnosti fine motorike pripremaju djecu i za školu – uče se pravilno držati olovke, bojice, kist, koristiti škare… Važan primjer razvoja fine motorike je držanje olovke u pravilnom položaju, jer ako dijete usvoji pogrešnu naviku držanja olovke, teško ju je kasnije ispraviti. Važno je da se dijete odmah potiče na pravilan hvat olovke.
Za kraj, najvažnije, primjeri različitih aktivnosti koje se mogu provoditi s djetetom kako bi se poticao razvoj njegove motorike:
Primjeri razvoja opće (grube) motorike:
– skakanje u daljinu
– preskakivanje užeta
– skakanje (npr. školice)
– trčanje
– kretanje i plesanje uz glazbu (npr. glazbene stolice)
– različite igre loptom ili loptom i palicom (tenis, nogomet, graničari…)
Primjeri manipulativnih aktivnosti:
– igra plastelinom, glinom… (pravljenje kuglica, zmija, slova)
– igre kockama, lego kockama.. – sastavljanje modela prema slikama i primjerima (iz knjižice ili roditelj napravi djetetu primjer)
– nizanje perlica
– slaganje puzzli
Primjeri „pincet“ hvata:
– trganje papira i lijepljenje (kreiranje crteža od papirića)
– zakopčavanje gumba
– zatvaranje/otvaranje patenta
– vezanje cipele
– pisanje imena tiskanim slovima, brojeva…
– šaranje i crtanje
– bojanje unutar crta
– korištenje štipalica za rublje
Vježbe zapešća:
– igra bacanja (dodavanje)
– nošenje krumpira na žlici
– rezanje škaricama
– otvaranje/zatvaranje čepa boce
(Goldberg S. 2003.: “Razvojne igre za predškolsko dijete”, Donji Vukojevac: Ostvarenje)
Dječji vrtić “Selca”
Pedagoginja Ružica Babarović